Az október 31-én elfogadott Európai Uniós szabályozás értelmében mostantól csak a címzett előzetes engedélyével lehet marketing célú e-mailt küldeni, az álcázott feladó, illetve az érvénytelen visszaküldési cím használata törvénybe ütközik. Ez a fajta szabályozás az sms-ekre és az automata üzenetküldőkre is vonatkozik, beleértve a faxokat is.
A direktíva egyaránt vonatkozik az Internetre és a mobiltávközlésre; egyebek közt meghatározza, milyen feltételek mellett lehet cookie-t, azaz „sütit” elhelyezni az egyes felhasználók számítógépén – ez regisztrálja a weboldalak látogatóit -, valamint, hogy mennyire lehet felhasználni a mobiltelefonok által generált helymeghatározási adatokat. A legnagyobb várakozás azonban a kéretlen e-mailek, vagyis a spamek tilalmát célzó előírásokat előzte meg. (Forrás: Index.hu)
Bár a szabályozás célja a személyes adatok és a magánszféra védelme, mindez kihat az online marketing egyik legelterjedtebb eszközének használatára a reklám célból küldött e- mailekre is.
A Netikett szabályai szerint eddig is tilos volt kéretlen e-mailek reklám célból való küldözgetése, ráadásul értelmetlen is. Mielőtt tovább fejtegetnénk a direktíva hatását, definiáljuk mit is jelent a mostantól egyre gyakrabban használatos fogalom:
Spam:
- minden e-mailen keresztül eljuttatott reklámanyag, amelyet a címzett nem kért kifejezetten
- a kéretlen tömeges e-mail (akár reklám célú akár nem)
- ha valakit anélkül veszünk fel egy levelezőlistára, hogy kértük volna beleegyezését, és a leiratkozás módjáról nem tájékoztattuk.
Opt-in email marketing – marketing üzenetek küldése azon személyek részére, akik kifejezetten kérték azt. Amennyiben egy vásárló egy bizonyos információ után érdeklődik, felhatalmazott Bennünket, hogy elküldjük számára a kívánt információt, de semmi többet. Ahhoz, hogy további marketing célú e-maileket küldjünk számára kérnünk kell hozzájárulását. (Forrás: Zeff/Aronson: Reklám az Interneten)
A jóváhagyás legegyszerűbb formája, ha a feliratkozás után visszaigazolást küldünk, mely nem kíván további lépéseket a feliratkozótól, de már tartalmazza a leiratkozás lehetőségét. A double opt-in alkalmazásakor a feliratkozás/jóváhagyás után küldött visszaigazoló levelünkben valamely interaktív tevékenységre szólítjuk fel partnereinket, hogy megerősítsék szándékukat.
Az opt-in megoldással kialakított ügyfél adatbázisok egyértelműen célzottabb kommunikációt tesznek lehetővé, hiszen aki feliratkozott egy hírlevélre, az nagyobb affinitással fog rákattintani egy linkre vagy kitölteni egy webes kérdőívet. Folyamatos visszacsatolást kaphatunk termékeinkről, szolgáltatásainkról például a leiratkozási szám alapján is. (Az Internet világában alapszabály a leiratkozás” lehetőségének folyamatos feltüntetése).
Ha értékelni szeretnénk tevékenységünket, esetleg egy eddig jól bevált termék/szolgáltatás nem éri el a kívánt eladási eredményt az opt-in listán szereplő partnereink nagyobb valószínűséggel fognak válaszolni a számukra e-mailben feltett kérdésekre is, nem beszélve arról, ha azzal ajándékhoz is juthatnak. Természetesen az ajándék lehet a cég egyik terméke.