Honlapunkon közzétett anyagainknak nem csak tartalma, hanem szerkezeti felépítése is sokat elárul rólunk. A jól kitalált szlogen és tartalom önmagában nem sokat ér, ha azt nem tálaljuk könnyen áttekinthető formában. A stilisztika és a tartalom megformálása is jelezheti, hogy viszonyulunk látogatóinkhoz, mennyire vagyunk képesek a látogatóink fejével gondolkodni.
Sokat azt hiszik, hogy a kommunikáció kimerül a tartalom létrehozásában, pedig a tartalom rendszerezése, könnyen kezelhetősége is része ennek.
A tartalom befogadását segítő eszközöket két fő csoportba oszthatjuk. Első csoportba tartoznak a navigációs eszközök, úgy, mint a jól megtervezett menürendszer, vagy a kereső; a második csoport a szövegformázási lehetőségek.
Fontos átgondolnunk, hogy miért is kellene másként szöveget formáznunk az Interneten, mint pl. a nyomtatott médiákban. Mint tudjuk a képernyőn való olvasás igen kimerítő tud lenni, nagyon fárasztja a szemet, éppen ezért fontos, hogy az olvasó a pásztázó olvasása során észrevegye a számára fontos információt. Tehát olyan jól tördelt, és tömören megfogalmazott részekre kell osztanunk a szöveget (leginkább a honlapunk nyitó oldalán), amelyből rögtön kiderül a tartalmi lényeg, és az, hogy ha az ezt követő hivatkozásra (linkre) kattintunk, milyen tartalommal találjuk szembe magunkat.
Az ilyen tömör bekezdések segítenek kialakítani a „fordított piramishoz” hasonló tartalomi szerkezetet, amiben fokozatosan, de nem elaprózva jutunk lépésről lépésre az egyre bővebb tartalomhoz. Egy honlap nyitó oldalán nem kell minden részletesen leírnunk, csak segítenünk kell a látogatót a navigálásban, hogy merre menjen tovább. Mindezt úgy kell megtennünk, hogy a lehető legjobban használjuk ki a lehetőségeinket.
Lássunk néhány jól bevált megoldást:
A leghatékonyabb megoldás a vastagított kiemelés. Vastagított betűtípussal jelölhetjük, hogy abban a bekezdésben, szövegrészben miről van szó.
Példa:
‘A honlap tervezésnél több olyan szempontot is figyelembe veszünk, amelyek fokozzák az információ átadás minőségét és mennyiségét. A jól megtervezett navigáción és optimalizált letöltéseken kívül ugyanolyan fontos az egyéni megjelenés és a tartalomtervezés.
Kerüljük a felesleges, nyakatekert, technikai tudásunkat villogtató megoldásokat. Ezzel szemben a minden erőnkkel azon vagyunk, hogy a látogatói barátságos környezetben ismerhesse meg az Ön tevékenységét.
Első honlapjának tervezésekor, Önnel együttműködve közösen tervezzünk és gondolkodunk, segítünk elkerülni a buktatókat.”
Így gyorsan és pontosan tudjuk tudomására hozni olvasóinknak, hogy mivel foglalkozunk, mi különböztet meg minket versenytársainktól.
Az úgynevezett „linkcímezés”
Ezzel a megoldással az olyan magyarázó szöveget rendelhetünk egy linkhez, ami akkor jelenik meg az egérmutató mellett, ha azzal a link fölé „állunk”.
Példa:
Sajnos Magyarországon nagyon ritkán használják ezt a lehetőséget, pedig elkészítése nagyon egyszerű, és fontos segítőtárs lehet a navigálásban.
Tömören közölhetjük, hogy hova jutunk a linkre kattintáskor, vagy jelezhetjük egy anyag letöltése előtt annak méretét, illetve idegen szavakat, kifejezéseket is magyarázhatunk vele, jelölhetjük egy téma előzményét is.