Az Interaktivitásról

Publikálva:

Ahogy már irtunk róla, a honlapokat rendszerezni tudjuk szerkezetük és tartalmuk szerint. A szerkezet kiválasztása előtt az is el kell döntenünk, hogy milyen interaktív kommunikációt szeretnénk folytatni látogatóinkkal, mik a célkitűzéseink.

A következő ábrával szeretném szemléltetni az interaktív kapcsolatok három fő formáját a weben. Természetesen itt is (mint a szerkezetek taglalásánál) vannak keveredések és új megoldások.

Portálok

A látogató elsődleges célja a szolgáltatótól független információszerzés, ezért magával az oldal üzemeltetőjével szinte nincs is kommunikáció (Hírek olvasása után ritkán szoktunk levelet írni a szerkesztőségnek, a cikkeket viszont kinyomtathatjuk, vagy tovább küldhetjük).

Az interaktivitás fontos eszköze itt a kereshetőség. Egy portál oldal célja, hogy (általában egy témakörben) gyorsan közöljön naprakész információt, és legyen kereshető archívuma.

Az interaktivitás harmadik fő vonala a portál témaköréhez kapcsolódó közösség, általában Fórum formájában. (Már írtam arról, hogy miért lehet jó és fontos egy közösség fenntartása)

A szolgáltató általában elérhetővé tesz letöltéseket is, de itt nem saját kiadású/fejlesztésű anyagokról van szó, hanem az Interneten fellelhető anyagok vannak egybegyűjtve (néha csak linkek formájában). Példa: Origo.hu szoftverbázis.

Általános funkció a Hírlevél, néha a portálon fellelhető témakörönként külön-külön is.

Céges honlapok

Az interaktivitás fő célja, hogy egy adott termékcsoportról vagy szolgáltatásról a látogató igényei alapján gyors és pontos információt adjunk. Ezeket a feladatokat a tájékoztatáson kívül a jó ügyfélkapcsolat révén tehetjük meg. (Az ügyfélkapcsolatról is írtam már részletesebben)

A jó ügyfélkapcsolat biztosítása segíti a termék/szolgáltatás értékesítését.

Az oldalon általában találhatunk saját fejlesztésű letöltéseket is, mint például szoftverek ingyenes frissítései, dokumentációk.

Általános funkció a Hírlevél, amiben a céggel kapcsolatos hírek, és új
termékekről/fejlesztésekről kapunk tájékoztatást.

Termékbemutató oldal

Ezek azok a speciális oldalak (termékbemutató / brand site/ landing page) általában egy termékre vagy rendezvényre, illetve annak promóciójára összpontosít. Az általános termékleírások mellett fontos a multimédia megjelenése. Mivel a látogató is célirányosan érdeklődik egy termék, egy rendezvény után, nyugodtan szolgáltathatunk nagyobb mennyiségű információt, letölthető multimédiát.

A cégadatok általában terméknél a gyártóra összpontosít és nem a forgalmazókra. Mivel ezek az oldalak lehetnek egy céges honlap aloldal is, általában a pontosabb információkat a főoldalon találhatjuk meg.

Ritkán találkozhatunk Hírlevéllel is, amiben a termékcsoport bálozásairól, rendezvények műsorairól kaphatunk információkat.t.